Sememangnya kanak-kanak yang berusia 5 tahun ke bawah melihat dunia dari perspektif yang berbeza. Mereka begitu mudah menyerap segala apa yang diajarkan, just like a sponge. That is why kita kena gunakan masa 5 tahun pertama (lebih baik jika the first 3 years) sebaik mungkin untuk membina asas yang penting untuk anak kita. Bukan bermakna jika anak kita pandai"membaca" di awal usia, dia adalah genius (jika kita lihat secara +ve) , atau kita telah 'mendera' anak kita dengan begitu dasyat (jika dilihat secara -ve) . Semuanya terpulang kepada kita sebagai ibu bapa untuk melihatnya dari sudut mana.
As for me, my objective is straight forward & simple. I want my children to be able to read as soon as possible sebab itu adalah asas pembelajaran yang pertama. Aku juga nak memudahkan kerja cikgu di kemudian hari sebab i know the teacher ada banyak anak murid utk di jaga, bukan anak aku sorang, so I want my children to be capable of reading, writing & learning with a minimum supervision from the teacher. But, at the same time, I want my children to be happy doing it! I want them to do it naturally, happily without noticing that they are actuallyLEARNING!. Sebab tuh aku banyak buat the activities dalam bentuk games session & it really works. I found it easier to do it while they are small (maybe sebab aku lum ada anak yg besar lagi..) but the experience ajar anak buah aku membuatkan aku rasa mmg lagi mudah ajar anak kecil coz they dont know how to say NO!!! As long as we create a happy environment & lots of excitement during the session, they would love it!! Berbeza dengan anak yg dah besar sikit(more than 3 years). Bila dorang pandai cakap, they tend to ignore us & say "NO, tak mau baca lah .. takmo blajar lah .nak tgk kartun ...bla bla bla ..". So, bila dah jadi cam tuh, we have to be creative in order to make them back on track .. senang citer, kena kerja lebih sket ah .. hehehhe..
Dan, dalam kebanyakan masa, apa yang kita nampak dan fikirkan selalu tak sama dengan apa yg anak kita fikirkan. Sebabnya mudah. Anak kita (yg bawah 5 tahun) lebih banyak menggunakan otak kanan berbanding otak kiri. Rasanya ramai yang tahu fungsi otak kanan dan otak kiri, so tak yah lah aku explain lebih lanjut kan ..:) . Just like Q, i discover something interesting masa bercuti ke PD minggu lepas. As usual, dia suka lari dan lompat-lompat. To make her stay & sit sekejap, aku bg dia buku untuk dia belek-belek. Time tuh, aku sempat amik buku ASRO Guideline. So aku bg dia dan she sit happily & start to turn the page. Sampai kat satu page ni, ada tulis perkataan ni:
SEE
Aku tunjuk the word to her dan tanya dia, "What is this sayang?". Agak-agak korang, apa yang Q sebut? Well, she suprise me when she said "ORANGE"!!! Hmmm.. Now korang tau kenapa aku suprise kan ...! Hhehe..Mula-mula terkujat gak aku..dari mana datang orange ni plak? (Sebab Q mmg boleh sebut both - SEE & ORANGE bila dia nampak perkataan tu), so I'm wondering, dah terang-terang ejaannya SEE, jauh benar dari ORANGE tuh .. but immediately i noticed yang warna SEE kat buku tuh adalah warna ORANGE... Hmmm. no wonder .. ! And again, my mind start to think y .. dan tahulah aku bahawa ternyata the way baby think & look at any perspective berbeza dengan kita. They are so wonderful & can do amazing things .. Now, cuba korang test pulak sebut WARNA-WARNA kat bawah ni :
YELLOW BLUE GREEN RED PINK PURPLE
Heheheh...agak-agak leh tak? Kalau dah confident betul semuanya ..think back! I want uols to say the COLOUR, not the WORD .. Aha!!! Now u know how hard is it kan!! That is y I am so suprise of my dear little baby when she say ORANGE!!! I truly believe each & every baby is GENIUS in their own way. It just the matter of how u manipulate their intelligence, and when u've done ur part, they will suprised and amaze u till ur jaw drop!!! Hehhehe..So my frend..apa tunggu lagik?? Go & stimulate & play with your baby & toddlers NOW!!! & I mean it...NOWWWW!!!!
*feel free to contact me, Watie @ 016-2033340 for appointment & consultation on early education*
& dont forget to have fun too!!
No comments:
Post a Comment