Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Monday, May 10, 2010

Cara Mudah Mintak Anak Kita Mengemas!

Hehhe..meh aku nak share cara paling mudah yg aku amalkan untuk Qarissa supaya dia mengemas sendiri barang mainannya atau suruh dia kutip balik stokin-stokin atau baju-baju adik dia yg dia sepahkan! Hhehe..ada unsur-unsur tak puas hati nampaknya si Q tuh sebab baby Zayra dah amik chest drawer dia dalam bilik aku. Hahah.. Baju Q aku simpan dalam bilik dia sebab dia dah besar tapi setiap pagi, dia mesti bukak drawer adik dia dan buang stokin atau baju .. hmmm... sabar jer hakuuu!!!

Memang kat Gymboree, ada di ajar nyanyian untuk masuk kan balik mainan dalam box. Jadi, aku mmg gunakan lagu tuh, tapi aku tukar lirik dia ikut kesesuaian lah. Memang berkesan! Mula-mula masa kat Gymboree dia tak ikut sangat, sebab baru lagi, tapi me keep continue doing it at home sejak dah tahu that song...keep on repeating it, so Q dah macam anak patung pakai bateri dah! Hahhaa..Setiap kali dia buang2 barang, atau aku nak suruh dia kemas, mmg aku akan nyanyi dan dia secara automatik akan terus kutip dan simpan balik barang tuh! Hahahha.. Senang kerja mak noksssss!

Lagu dia cam ni ..:) So simple & easy!

"Picking Up The BLOCKS and put them in the BASKET"
"Picking Up The BLOCKS and put them in the BASKET"
"Picking Up The BLOCKS and put them in the BASKET"
" Here at our HOME"

Yang huruf2 warna biru tuh pepandailah korang tukar ikut kesesuaian yerk...:) Kena amalkan selalu aktiviti nih, dan untuk permulaan (bg yg belum pernah buat), korang kena nyanyi sambil tunjukkan pd anak. Sesama kemas. Mungkin korang leh amik blocks tuh dan bg kat anak, then amik satu lg blocks utk diri sendiri dan sesama mskkan blocks tuh dlm basket yg ada. Dah lama2, anak akan buat sendiri!

Korang ulang-ulang lirik tuh, sampailah habis dia mengemas yer! Pastu jgn lupa tepuk tgn lepas anak dah habis mengemas!! Kenalah puji selalu, nanti next time dia mesti suka bab-bab kemas-mengemas nih. Mak nya plak, suka bab-bab "nyanyi -menyanyi" nih! Hahahhaha...

Senang kan?? Selamat mencuba!!!

*feel free to contact me, Watie @ 016-2033340 for appointment & consultation on early education*

Memang Berkesan!!

3 comments:

Unknown said...

tq maknye for sharing =D

munira said...

watie..
me akan pasang lagu 'clean up'

clean up clean up
everybody lets clean up
clean up clean up
put ur things away!

Unknown said...

oowhh.. sgt suka dgn tips ini...

boleh nyanyi ikut rythm masing2 kan... hahahaa..