Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Monday, May 23, 2011

Stimulation: 3 Ways to Play Flash Card With Your Baby.

Lama betul rasanya Watie tak kongsi tips2 stimulasi dengan semua peminat blog Genius Baby On Board ni kan? Rindu betul nak share ngan uols semua tau, Watie masih ingat yg Watie kata nak rekod my voice dan share tips stimulasi tapi until today, tak sempat2 nak rekod lepas my voice "hilang" kejap last 3 weeks. Sejak majlis kat SaraKids tuh, suara Watie ni kengkadang ok, kengkadang tak ok sgt, maybe sebab everyweek ada kelas, banyak plak tuh, jadi suara Teacher tak konsisten sebab banyak dah "membebel" dalam kelas. Hehehe.No worries, ada rezeki, mesti Watie rekod dan bg anda dengan punya okeh! :) 

Ok, hari nih Watie nak kongsikan cara-cara Watie bermain flash card dengan anak. Dah lama sebenarnya Watie nak rekod yang proper punya cara, maksud Watie amik video guna videocam, buat cantik2 jadi semua dapat dgr dengan jelas dan mudah utk uols buat ngan anak masing-masing, Sayangnya, kalau nak tunggu siap video tu, silap2 anak uols semua dah besar! Hahahaa.. Apa taknya, bznya dah satu hal sampai tak terekod, time nak amik tuh takder sapa nak tolong amik, hubby kerja, time hubby kat umah, maknya pulak bz wat kerja lain sebab time tu lah nak berkejar2 siapkan suma kerja umah while hubby tgk2 anak (maidless kan sekarang ..hehehhehe), bila kat opis, time nak rekod plak, videocam tinggal kat umah! Adoi...macam2 lah "alasannya" yang mana kalau Watie pikir nak video yg PERFECT dan cun, memang alamat lambat lah nak share ngan uols. So, Watie rasa, lebih senang Watie rekod guna BB hubby jer, mana yg sempat kita rembat jer lah time buat aktiviti tuh kan, janji ada video dan dapat kongsi dengan anda semua. Betul tak? Sekurang-kurangnya anda dapat idea how it works dan boleh praktikkan kat umah. Unless ada mana-mana company yg shoot video nak sponsor utk buat video berkualiti for Genius Baby On Board stimulation technique, kecik tapak tangan, tapak opis Watie tadahkan! Hehehehe..

So, video yg uols tgk kat You Tube ini adalah cara yang Watie lakukan setiap kali main flash card dengan anak-anak, mungkin suara Watie tak kuat sangat & gambar tak cantik sebab guna video HP jer kan, but still leh dgr dan leh nampak how I did it. Cuba perhatikan betapa fokusnya Zayra ketika sessi ini. Tak berkelip dia pandang flash card tuh kan? :) Memang tahap fokus Zayra tinggi sebab Watie dah latih sejak dia lahir lagi. Sebab tuh dia boleh tgk flash card dalam sessi yg agak lama. Sebab tuh juga Watie kata 6 bulan pertama hidup anak tuh penting untuk kita pastikan all the 5 senses berfungsi dengan baik dan dalam masa yang sama, stimulasi dilakukan secara berterusan dengan teknik-teknik tertentu. Kerana apa yang kita lakukan pada masa itu (6 bulan pertama) akan beri kesan apabila umurnya semakin meningkat. Tapi  sayangnya, jarang parents especially kaum Melayu (sorry, kena tekankan jugak sebab ia hakikat) menitik beratkan stimulasi awal ini. Terutama 0-6 bulan. Sebab tuh juga kelas Playgroup Level 1 @ GBOB jarang ada student, sedangkan my expectation masa bukak kelas ni dulu, Level 1 ni lah yang akan ramai, sebab time tu lah PALING PENTING, walaupun mungkin aktivitinya nampak simple berbanding Level lain (yerlah, anak masih belum boleh buat apa2 sangat pun, bergolek pun belum, so ramai parents rasa tak penting dan tak nampak macam mana stimulasi tuh boleh akan berkesan, indirectly underestimate anak lah tuh! If only they know how important it is, tak sempat nak berpantang lebih2 kot! Heheheh). Ternyata apa yang Watie sangkakan memang betul - KESEDARAN TENTANG ECE DI KALANGAN IBU BAPA MASIH KURANG TERUTAMANYA UNTUK BAYI 0 -6 BULAN. 

Dan kerana itu juga Watie banyak juga terima komen dan keluhan seperti "Anak saya tak fokus sangat", "Anak saya suka pandang tempat lain bila saya tunjuk flash card", "Attention span dia kejap jer" dan sebagainya. Dan bila saya tanya, "Tempoh 3 bulan pertama anak U lahir, apa U lakukan dengan anak?" dan "Another 3 months lagi, apa U buat?" dan kebanyakan jawapannya - Jarang buat apa-apa, setakat main ala kadar, bg minum susu, tidurkan, mandikan dan setiap hari perkara yang sama berulang. Bila anak dah umur 7 bulan ke atas, dah pandai meniarap, dah pandai sikit buat aksi itu ini, baru parents ada rasa nak hantar anak ke kelas-kelas Playgroup seperti mana yang ada di GBOB. Itu pun tak ramai yang tahu. Memang Watie akui kelas-kelas begini tak banyak yang ada, tapi tak banyak juga ibu bapa yang peduli sebab mereka rasa anak mereka kecil lagi, tak tahu apa-apa, buang masa dan buang duit. Sebab tuh Watie senyum jer bila parents duk komplen-komplen anak dia itu lah ..ini lah (bila anak dia dah besar dalam lingkungan setahun setengah ke atas). Hmmmm...kalaulah anak tuh leh cakap masa dia lahir-lahir tu, mau mau pengsan 3 hari  mak dia dengar anak dia membebel tau! Hahahaha... Komplen jer pandai! Apa awak buat kat anak masa dia baby untuk BANTU ..BANTU..BANTU..anak tuh supaya dia boleh jadi seperti yang anda mahukan? Ketuk kepala kanan dan kiri, tanya diri sendiri okeh ..:) So, tak adil kalau nak komplen jer bila anak dah besar sedangkan kita tak buat apa-apa semasa dia membesar tuh kan? :) 

Ada 3 video di bawah kerana 3 cara yang sering Watie gunakan setiap kali Watie main flash card dengan anak. Kenapa Watie sebut "main"? Sebab ia sememangnya sessi permainan dan bukan pertandingan. Bila kita main, no rules, no worries, kita happy dan tidak berorientasikan hasil dan keputusan. Kenapa nak risau dan sibuk dengan "end result" jika kita tahu pada akhirnya result dia akan jadi sangat baik dan mengejutkann? (Seperti mana anda terkejut bila pertama kali tgk anak orang lain "membaca" di usia muda kan? Sekarang tak terkejut lagi bila anak sendiri pun menunjukkan outcome yang sama!) Saya terima banyak msg dan emel dari ramai kawan-kawan yang memberitahu perkembangan anak masing-masing selepas menerima consultation, membuat pembelian produk-produk yang saya syorkan dan mendengar nasihat saya. Saya tumpang gembira dan bangga dengan anda serta anak genius anda. Now you believe that ALL BABIES ARE GENIUS kan? :)

Ada juga yang tanya saya, macam mana Watie ajar anak spelling? Watie ajar ABC tak? Dia kenal huruf ker? Dia menghafal ker? Dan macam-macam lagi. Untuk pengetahuan, saya tak ajar anak spelling, saya tak ajar anak saya ABC, anak saya kenal semua huruf, anak saya antara menghafal dan tidak. Mula-mula dulu, looks like dia menghafal, tapi lama-kelamaan, bila makin banyak perkataan dia tgk, dia dah boleh decode the words, dan perkataan yg dia tak pernah tgk pun, bila kita tunjuk, dia boleh baca. Bila words yang suku katanya panjang, ada juga yang dia silap sebut, tapi as usual, saya dengan happynya akan betulkan dan sebut dengan jelas TANPA SEDIKIT PUN RASA KECEWA SEBAB DIA SALAH SEBUT! Kenapa saya besar dan birukan ayat sebelum ni? Sebab ada ibu yang saya jumpa FRUST sebab anak dorang salah sebut atau tak sebut langsung perkataan yang disuakan pada mereka. Umur anak berapa? Dalam lingkungan 15 - 19 bulan! Wahai Mommy, setiap kali kita main dengan anak, the KEYWORD yang mesti selalu ada dalam fikiran kita- FUN! It must be FUN! Jangan risau tentang hasilnya, apa yang lebih penting kita bergembira dengan anak. Jangan risau Mommy, mereka akan tunjukkan kebolehan mereka when YOU LEAST EXPECTED IT! Kalau Mommy sungguh-sungguh, terlebih semangat nak tgk anak bijak ker tak, setiap jam main flash card pastu asyik test jer anak pandai jawab ker tak, memang takder nya anak you nak layan. Kita balik kena main! Dorang pulak yang duk gelakkan kita dalam hati.Hehehehe..Jadi, lebih baik Mommy have fun, rasa enjoy dan puas main ngan anak sambil gelak ketawa. Aura positif yang kita berikan pada anak ini yang akan buatkan anak kita rasa tenang dan tak tertekan untuk tunjukkan kepandaian mereka. Yang penting, kita REPEAT the activities on daily basis tanpa jemu. :)

Ok, dah banyak bebel lah nih.. Larat lagi ker uols nak baca nih? Hhehehe.Sorrylah, Teacher Watie nih kalau dah mula membebel, memang payah nak stop! Wakakaka.. Okeh okeh .. kita terus ke cara yang pertama. Dalam video pertama nih, kalau anda tengok, cara pertama yang Watie gunakan adalah teknik "Satu Kad Satu Saat" seperti yang pernah keluar dalam paper Metro tu. Bergantung kepada tahap fokus anak, anda mungkin boleh gunakan 5 kad sebagai permulaaan. Kalau fokus anak makin meningkat, boleh tambah another 5 cards to make it 10. Pastikan jarak mata anak dengan kad jangan terlalu dekat sebab tak bagus untuk view mereka. Nanti senang juling, especially baby kan memang ada juling-juling air sikit masa awal2 usia tu. So, kena pastikan at least 8-12 inci jaraknya antara kad dengan anak. Pastikan anak pandang ke arah kad, I know its not easy coz as I said, sometimes attention span anak tak lama. Sebab tuh Watie suh start dengan 5 kad dulu. Bila anak pandang, terus imbaskan kad tuh dengan cepat - 1 kad 1 saat. Kalau lepas 5 saat, anak masih pandang, just continue the same kad, maknanya mungkin anda boleh buat 2 continuos session for the same card. Pastikan bila Mommy tunjuk kad dan sebut perkataan tuh dengan jelas pada waktu yang sama, jangan kelam kabut nak tukar ke kad baru, sampai apa yang u sebut tak sama dengan apa yang u tunjuk kat anak. Lain jadinya kang. Hehehe.. So, memang Mommy kena praktis dulu. Time anak tidur tuh, just berlatih slip over the card one by one, very fast, tak yah sebut dulu perkataan tuh, berlatih slip kad jer. Bila dah ok, baru berlatih sebut dengan betul. Secara tak langsung, pronounciation Mommy pun akan jadi lebih bagus, sebab ia penting untuk anak dengar apa yang kita cakap, so kalau Mommy punya sebutan tak betul, nanti anak pun sebut tak betul di kemudian hari.:) 

Ada yg tanya Watie, kad apa nak tunjuk? Flash card biasa boleh ker? Watie strongly suggest kad yang hanya tertulis perkataan sahaja, sebab kita nak anak kita cepat baca kan? Mestilah kena tunjuk perkataan, kalau tunjuk gambar, memang dia akan tgk gambar jer, dia takkan tengok pun perkataan tu. Unless anak kita dah pandai baca, bila kita suakan gambar + perkataan, dia boleh baca juga sebab dia akan tgk perkataan dan kemudian relatekan dengan gambar. Macam mana Watie tahu? Sebab Watie pernah main dengan Qarissa, bukan flashcard tapi jigsaw puzzle. Kecik jer jigsaw tuh, Watie tunjuk dia jigsaw BIRD & PARROT dalam masa yang sama. Kalau tgk gambar, sama jer kan? Kids yang belum tahu baca mungkin akan sebut BIRD jer for both jigsaw (sebab dia based on gambar semata).Tapi, Qarissa sebut BIRD & PARROT & masa Watie tunjuk tuh, Watie fokus kat mata Qarissa, nak tengok dia pandang tak perkataan kecik bawah gambar tu, ternyata dia memang pandang perkataan dulu, baru tengok gambar. Sebab tuh Watie galakkan parents invest pada Little Reader, sebab its a complete software dan hardware yang ajar anak membaca. Ada flashcard yang lengkap yang boleh kita gunakan setiap hari. Dulu Watie ada jual YBCR punya flash card tapi dah discontinue product tuh, memang dah takder jual lagi. Restock pun takder. Kalau ada memang Watie jual dah. So, memang in terms of reading flashcard, hanya LR jer yg ada buat masa nih. Kalau rasa LR mahal sangat, Mommy kena lah rajin sikit, buat sendiri flashcard tuh dan main dengan anak. Nak seribu daya, takmo seribu dalih kan? Heheheh..So, Mommy boleh try cara pertama ni masa main ngan anak kay. This is what they call sight words, terus tunjuk the whole word, tak yah buang masa nak eja-eja bagai. Ada hiway, nak ikut jalan kampung watper? Bukan kena bayar tol pun kan? Hehehe...


Cara Pertama: Sight Words with Zayra Video 1/3

Ok, cara kedua pula sama dengan cara pertama CUMA BEZANYA - anda tunjuk atau point jari telunjuk anda dari kiri ke kanan perkataan di dalam flash card itu, jadi anak anda tahu membaca adalah dari kiri ke kanan. So, mungkin akan amik masa dalam 2 saat atau lebih sikit, bergantung pada kecekapan anda mengimbas kad tersebut dengan laju. Thats y Watie strongly suggest Mommy @ Daddy berlatih untuk imbas kad masa free time, cthnya bila time anak tidur. Tak payah baca kad pun, just berlatih to flash laju-laju jer, bila dah pandai dan cekap, baru start to read pulak the word sambil imbas kad. But we must make sure apa yang kita sebut tuh TEPAT - the PRONUNCIATION tuh mesti betul. Ni penting sebab kalau kita salah sebut, bunyi dah lain, anak kita akan absorb apa yg kita sebut. Another thing, kita kena pastikan kad yang kita imbas sama dengan apa yang kita sebut. Tak boleh kelam kabut sampai apa yang kita sebut tak sama dengan apa yang kita tunjuk. Cthnya, kad pertama APPLE dan kad di belakang APPLE adalah BALL. Nak cepat punya pasal (sebab Watie kata satu kad satu saat kan ..hehehe) so, kita sebut APPLE tapi dalam masa yang sama kita dah angkat kad APPLE tuh dan anak pulak nampak kad yg tertulis perkataan BALL masa kita sebut APPLE tu, so cara ini pun salah. Salah besar tuh. Hehehehe... So make sure apa yang kita sebut betul dan masa kita flash pastikan anak fokus dan dgr serta nampak perkataan yg betul ok. Ada juga Mommy yg kata English mereka tak power sgt, jadi mereka takut nak guna flash card tuh, nanti sebutan kat anak pun tak betul. Ok Mommy, saya bukan suh Mommy jadi mat salleh in order to play the flash card, yang penting SEBUTAN tuh mesti betul, tapi kalau Mommy tak sure, Mommy mmg kena study balik atau dengar kat internet bunyi yg betul, atau tanya lah sesiapa. Malu bertanya sesat jalan kan? Hehehe, terus terang, saya pun dulu bukanlah power sgt pun English, saya masih ingat lagi, masa buatkan file untuk Qarissa dulu, saya tak pasti nak sebut CROW (burung gagak) tuh bunyinya OO atau OW. Saya cek kat internet. Memang leceh tapi tuh bukan alasannya kalau betul nak pandai. Sebenarnya kesilapan yang kita lakukan yg akan buat kita ingat sesuatu perkara itu sampai mati kan? :) Bagi parents yang beli LR tuh, tak risau sgt sebab dalam software, memang kita leh dengar dengan jelas sebutannya kan? Siap ada 3 suara yang berbeza lagi. So, time kita duduk sama-sama dengan anak tuh, we are also learning to pronounce the word dengan betul & bila kita pakai flash card tanpa software, kita dah tak risau lagi. In fact, tanpa sedar akan turut sama memperbaiki our pronunciation di mana kita sendiri dapat bezakan sebutan yang bunyinya dekat-dekat macam T dan D. Tu yang berlaku pada diri saya. I have to admit that my English especially my pronunciation is getting better is because of the LR software. :) 

Cara Kedua: Sight Words with Zayra Video 2/3

Cara ketiga pula adalah apa yang saya panggil Multisensory Time. Pada waktu ini, masa bukanlah sesuatu yang penting, we can take our own sweet time untuk tunjuk flash card kat anak (tapi janganlah melampau sangat lamanya untuk satu kad..ehhehe.. kita boleh agak-agak kan?), sebabnya kita akan tunjuk gambar sekali. As uols know and admit, babies and kids memang suka sekali tgk gambar kan? So, inilah masanya untuk kita berinteraksi dengan anak, cerita tentang gambar yang related dengan perkataan yang kita tunjukkan itu. Cara ketiga nih, kita boleh gabungkan cara kedua dan terus bukak @ flip flash card sambil kita terangkan apakah maksud perkataan yang kita sebutkan tuh. Untuk lebih menarik, kita mesti buat voice, buat mimik muka, buat sound dan buat apa sahaja lah yang perlu untuk menarik perhatian anak kita to keep on looking at the flash card. Contohnya, bila kita flip the flash card tuh, kita cakap PEEK A BOO! Dengan suara ala-ala terkejut dan suprise! (suprise sangattttttt...padahal dah nak muntah darah kita ulang the same card kan? Wakakakakka). Ajak anak sekali untuk buat apa yang kita buat. Baby  will try to imitate us. Memang sangat fun ok! Sebab dia akan fokus lebih lama kalau tgk gambar, itulah juga reason kenapa kita mesti tunjuk perkataan dahulu dan pisahkan gambar dengan perkataan tuh, sebab kalau dia tengok gambar dulu, peratusan untuk dia tengok perkataan sahaja adalah sangat sedikit, mungkin tak tengok langsung agaknya. :) Sebab tuh saya sering ulang pada pelanggan saya - JADIKAN GAMBAR SEBAGAI HADIAH ATAU REWARD KEPADA ANAK. Bila dia tengok perkataan yang kita suakan, kita jadikan gambar sebagai hadiah. Sebab tuh buat masa sessi ketiga. Last part. :) Time tuh juga, kita boleh bersenang lenang sikit, maksud saya, kita tak terikat pada waktu satu @ 2 saat seperti cara pertama dan kedua tu. :) Anda boleh tengok contoh dalam video You Tube di bawah. 



Cara Ketiga: Sight Words with Zayra Video 3/3

Ok, rasanya dah panjang sungguh Watie menulis pasal flash card kali ni kan? Watie harap pembaca-pembaca yang mengikuti blog ini akan dapat sedikit sebanyak ilmu yang Watie cuba sampaikan ini. Jangan lupa try dengan anak at home and do let me know the outcome okeh? :) If u feel like sharing this info to your family or friends, by all means ... silakan ..:) Tekan butang share yang ada atau boleh copy paste kat blog masing-masing, but dont forget to give the credit to GBOB blog skali okeh friends. :) Until then, Insya Allah ..jumpa lagi di entry akan datang.:)  Happy giler rasanya dapat siapkan entry nih. Kalau nak tau, nak dekat 3 hari baru siap tau! Hahahaha.. Apa taknya, tengah-tengah menulis anak nak susu, nak ajak main, kakak nak kacau adik, daddy nak kacau Mommy .. adoiiii.. (and now Zayra ngah menenen sambil saya menaip) Heheheh.. tapi saya suka..sebab itu maknanya orang-orang tersayang ada disekeliling saya! :) Ok..kita jumpa lagi!. :)

post signature

post signature

2 comments:

nini said...

Salam sis....
mana yanh better....ajar words dulu atau ajar phonic....saya dah silap beli oad phonic...masalahnya kad tu ada banyak words dalam satu page....

nini said...

Salam sis....
mana yanh better....ajar words dulu atau ajar phonic....saya dah silap beli oad phonic...masalahnya kad tu ada banyak words dalam satu page....