Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Monday, July 13, 2009

Genius Product: LOGICO Primo

Hari ini, aku akan berkongsi dengan korang semua tentang produk LOGICO PRIMO keluaran GROLIER yang telah aku hadiahkan kepada aku Qarissa. Maybe antara uols yg dah baca di personal blog Q tentang hadiah ini. Sapa yang belum baca, if interested nak tau cerita lebih lanjut, leh klik link kat bawah ni kay. Sebab dalam blog GBOB ni, aku hanya akan fokus on produk semata-mata. Link untuk cerita pasal hadiah nih :


WHAT IS LOGICO PRIMO????

Secara ringkas, LOGICO PRIMO adalah satu "genius product" yang aku personally recommend pada parents di luar sana untuk hadiahkan kepada anak-anak mereka. Sama seperti komputer, sekurang-kurangnya, satu rumah mesti ada satu produk ni. Berapa ramai anak yang korang ada tak kisah, sebab produk ni boleh simpan 7 keturunan. Wakakaka.. Adik - beradik boleh share-share main, investment yang dibuat ibu bapa cuma sekali sahaja.

LOGICO PRIMO adalah satu Board Games sangat bagus utk membina & mengasah IQ kanak-kanak berfikir & menyelesaikan masalah seawal 2 tahun. Dalam Parents Guide katanya 3-6 tahun, tetapi kita boleh mulakan lebih awal sekiranya anak kita telah mula memahami arahan-arahan ringkas @ sudah mula boleh berkomunikasi dengan kita. Lebih awal lebih bagus sebab jaringan otak anak kita berkembang pesat dalam tempoh 3 tahun pertama usianya.Untuk membaca lebih lanjut tentang OTAK ANAK anda, sila klik SINI. Apa yang lebih menyeronokkan, anak anda tidak akan menyedari bahawa mereka sebenarnya sedang belajar, coz they thought its an interesting game. Ni baru betul game yg mendatangkan faedah ..bukan Play Station 3 yer ..Wakakkaa..

APA YANG ADA DALAM LOGICO PRIMO????

Dalam LOGICO PRIMO, bila korang beli setnya, this is what you will get;
  • Board Games Warna Biru
  • Beg Warna Biru
  • IQ Card & Aktivity Card - Terdapat 10 subjek di mana dalam setiap subjek ini, terdapat 16 keping kad ujian IQ beserta arahan yang berkaitan dengan subjek yang diberi. Selain itu, terdapat juga 16 keping kad aktiviti di belakang setiap kad IQ. I call it - 2 in 1 sebab selain aktiviti, disertakan juga JAWAPAN untuk setiap soalan IQ. Ini bermakna anak-anak uols boleh "bermain" sendirian tanpa perlu pengawasan org dewasa. They can check whether the answers is right or wrong on the spot. Jadi, kalau anak dekat rumah, mak bapak kerja, they can always learn by themselves. Secara keseluruhannya , terdapat 160 kad IQ dan 160 kad aktiviti untuk anak anda. Total of 320 games & aktiviti to play with.Banyak gilos kan? Memang puas hati! Kalau nak tgk gambar dengan lebih jelas, just click sahaja gambar-gambar di bawah ni ok..
Board Games LOGICO PRIMO 
Beg LOGICO PRIMO yang tahan lasak & sesuai di bawak travel bila korang nak jalan-jalan @ balik kampung & at the same time, nak anak-anak mengisi masa terluang dengan bermain game berfaedah!
16 kad aktiviti untuk setiap subjek.
16 aktiviti di belakang kad IQ + JAWAPAN untuk setiap soalan IQ disertakan sekali.
View untuk 16 kad aktiviti + jawapan dengan lebih jelas.
Kad aktiviti yang sangat challenging & membantu anak anda meningkatkan keupayaan otaknya ke tahap MAKSIMUM!



APA SUBJEK-SUBJEK YANG ADA DALAM LOGICO PRIMO????


Antara subjek-subjek yang ada dalam LOGICO PRIMO adalah:
  • At the Zoo
  • Arts & Crafts with Teddy Bear
  • Colours & Shapes
  • Look & Speak
  • Match The Picture
  • My First Numbers
  • Maths Games From 1 to 12
  • Maths Games up to Number 20
  • Learning About Trafiic
  • Concentration & Perception Games
Subject 1: At The Zoo
Senarai kandungan 16 kad IQ - At The Zoo beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 2: Arts & Cratfs with Teddy Bear
Senarai kandungan 16 kad IQ - Arts & Cratfs with Teddy Bear beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 3: Colours & Shapes
 
Senarai kandungan 16 kad IQ - Colours & Shapes beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.

Subject 4: Look & Speak
Senarai kandungan 16 kad IQ - Look & Speak beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 5: Match The Pictures
Senarai kandungan 16 kad IQ - Match The Pictures beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 6: My First Numbers
Senarai kandungan 16 kad IQ - My First Numbers beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
 
Subject 7: Maths games from 1 - 12
 
Senarai kandungan 16 kad IQ - Maths games from 1 - 12 beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 8: Maths games up to Number 20
Senarai kandungan 16 kad IQ - Maths games up to Number 20 beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 9:Learning About Traffic
Senarai kandungan 16 kad IQ - Learning About Traffic beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.
Subject 10:Concentration & Perception Games
Senarai kandungan 16 kad IQ - Concentration & Perception Games beserta arahan. Klik untuk gambar yg lebih besar.

HOW TO PLAY THE GAME USING LOGICO PRIMO????

Sangat senang. Easy Peazy bak kata Ros a.k.a Little Mama. Just pilih salah satu subjek yang korang nak, masukkan beberapa IQ cards di dalam Board Games & we can start immediately. Sebelum memulakan game, pastikan semua butang bewarna di susun di bahagian bawah board. Tgk cth di bawah.

Button bewarna di susun di bhg bawah.

Kemudian, baca soalan yang diberikan di bahagian atas setiap kad IQ. Kalau anak korang masih belum fasih membaca, korang boleh terangkan apakah yang perlu mereka lakukan. Kalau anak dah pandai baca, galakkan mereka membaca & menerangkan kepada korang semua apa yg dikehendaki dalam game tersebut. Buat seolah-olah korang ni "student" & anak adalah "cikgu". Ini akan membuatkan anak korang merasakan yang mereka itu penting & pandangan mereka diambil kira oleh ibu bapa. It is very crucial for them to feel they are part of the it & they rule the games. Selepas membaca soalan & memahaminya, mula menjawab bersama-sama. Maybe untuk few cards, lepas tuh, suruh anak buat sendiri dan tunjukkan jawapan pada korang lepas dia dah siap. Macam dalam soalan di atas, ia berkaitan dengan subjek Math - dia suruh cari number yang missing dalam kad tu.

Ada 6 soalan yang berkaitan nombor & setiap soalan ada warna yang berbeza. Warna ini mewakili warna-warna yang ada di Board tersebut. Secara tak langsung, anak korang belajar mengenai warna. Bagus kan? Korang boleh sebutkan warna-warna ini menggunakan apa-apa bahasa yang korang tau - English, Malay, Chinese, Tamil hatta Jepun sekalipun, asalkan anak korang paham. They have to answer the question based on the color given. Seperti contoh, nombor yang "hilang" dalam soalan bewarna biru adalah 12. Di sebelah kanan kad IQ, terdapat senarai jawapan-jawapan yang mungkin. What they have to do adalah membawa butang biru di bhg bawah ke jawapan yang tepat iaitu nombor 12. Ini melibatkan kordinasi pergerakan mata, otak dan tangan secara SERENTAK & ia sangat bagus untuk menajamkan IQ kanak-kanak. Semuanya berjalan serentak. I love it!!! Selepas selesai menjawab semua soalan, keluarkan kad IQ tersebut & terbalikkannya untuk menyemak jawapan sama ada betul atau salah. Lihat gambar di bawah.

Butang bewarna yang sudah dipindahkan mengikut jawapan. Terbalikkan kad untuk melihat jawapan samada betul atau salah. Warna di kad melambangkan jawapan yang sebenar. Sekiranya kedudukan butang bewarna & warna di kad adalah sama, ini bermakna jawapan yang diberikan adalah betul. Jika salah, anak-anak hanya perlu mengeluarkan jawapan yang salah, letakkan semula butang dibahagian bawah & pusingkan semula kad IQ dan jawab sekali lagi seperti biasa.

Seperti yang anda lihat di kad Aktiviti di atas, anak-anak boleh menjawab aktiviti yang disediakan di dalam kad. Sekiranya anak korang ada lebih dari seorang, aku suggestkan korang fotostat aktiviti ini dan berikan kepada mereka- instead of benarkan dorang jawab di atas kad. Jadi, dapatlah korang berjimat sedikit. Boleh pakai turun temurun. Hehehe..Kalau ada anak sorang @ anak bongsu jer yang tinggal, bolehlah anak-anak tuh terus jawab di kad Aktiviti. Another option, uols beli pen yang boleh dipadamkan dengan mudah selepas menulis. Ada jual kat Popular tak silap aku.

HARGA SATU SET LOGICO PRIMO????

Pada aku, sangat berbaloi dengan apa yang bakal anak-anak korang pelajari. Untuk pengetahuan semua, makin banyak set yang korang beli as Learning Tools for ur children, semakin murah harga yang akan korang dapat. Bukan itu saja, korang juga boleh buat bayaran secara ansuran untuk set-set ini! Tapi, kalau beli beli hanya 1 set, maka, bayarannya samada cash @ credit card, tak dapat diskaun & tak boleh buat instalment. Kalau beli at least 2 set produk dalam pakej GROLIER, baru boleh buat instalment. GROLIER memang ada banyak pakej-pakej bukan setakat Early Learning Education tetapi ianya merangkumi semua usia, dari kecil sampai lah ke besar, so definately akan ada set yang sesuai untuk seisi keluarga. :)

Biasanya, kami akan memperkenalkan beberapa set education yang sesuai untuk digunakan seisi keluarga. Yang penting, boleh pakai Long Term dengan harga yang bernilai. Dan, as consultant juga, biasanya kita bagi mengikut umur dan keupayaan kanak-kanak tu, bukan pakai sumbat jer selagi selagan janji barang jual! No no no... What for u buy tapi at the end tak pakai kan? So, the best thing is to meet up with me, let me see your toddlers so I can explain & recommend the best set for ur children education @ home.

WHY GROLIER & APA KEISTIMEWAAN PRODUK NI?

Semua org tahu GROLIER is a GREAT & WELLKNOWN company in terms of early education. Aku tak payah nak perkenalkan lebih-lebih sebab ia memang terkenal. Baru-baru ini, they diversify the produk dan keluarkan this LOGICO SERIES. Ada few parents yg bagitau aku masa dorang beli the products, all the books & education set, takder this kind of products, so they a little bit regret. No worries, sekarang dah ada & bolehlah contact aku if nak beli..:) LOGICO SERIES ini terdiri dari LOGICO PRIMO ( 2 - 6 YEARS), LOGICO PICCOLO (5-9 YEARS) & LOGICO MAXIMO (9 YEARS & ABOVE). Makin besar usia anak, makin banyak butang bewarna yang disediakan dalam Board & makin mencabar aktivitinya. Aku akan ceritakan lebih lanjut setiap produk LOGICO SERIES. No worries kay..:)

There area lots of speciality of this LOGICO SERIES, it help to improve children's:
  • Perceptibility
  • Logical Sequencing Skill
  • Problem Solving Skill
  • Ideas Association Skill
  • Recognition Ability
  • Comparing Skill
  • Categorization ability
  • Logical Thinking Skill
  • Eye & Hand Coordination
  • Concentration Ability.
Sebagai ibu bapa, mesti korang akan berbangga melihat anak-anak korang bijak tanpa perlu memaksa mereka untuk belajar. As i told uols, anak-anak takkan rasa dipaksa untuk belajar, sebab mereka belajar sambil bermain. Best kan??

AKU DAH SUKA SANGAT NIH, NOW MACAM MANA NAK DAPATKAN THIS PRODUCT?

Korang boleh call aku a.ka. Watie utk buat appointment @ 019-237 1229. Kalau korang perlukan penerangan lebih lanjut, atau nak rasa, pegang & nak tengok sendiri this produk, kita boleh meet up. Feel free to contact me & I will be gladly to help. :) Peace!!

*feel free to contact me, Watie @ 019-2371229 for appointment & consultation on early education*

Tak sabar nak tunggu Q pandai cakap!!!!

6 comments:

Hanz Jamaludin said...

I love this product! Got the Logico Piccolo. Really helps with my HS.I pun recommend this kat MHU Forum.

Watie Aziz said...

tu lah ..bagus kan? i pun suka this produk. sangat menguci kepintaran but in a fun way!!! Wah ..bagus u promote this thing sebab tak ramai sgt org tau ..:)

Unknown said...

i dah byr deposit utk produk ni..tp ada lagi benda2 lain which cost me around 2+++ tp i pk nak ambik logico ni je..any idea mcm mana nak buat?

Watie Aziz said...

Hi adlina, actually kalau u amik pakej harga lebih murah, lagipun sooner or later u will use the package yg di tawarkan pada u tuh coz anak kita kan makin lama makin membesar, so its all important for them, but let say its not in ur budget yet, u can nego with the person yg u beli tuh & c how ..:) i think shud be ok kot...

erinhazari said...

Nak tanye, kalo amik set logico n picolo brape rm?

Unknown said...

Hai.. Saya dah ada set piccolo tp board nya dah rosak.. Dimana ya boleh saya perolehi yg baru..