Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Sunday, July 11, 2010

How To Maximise Your Quality Time With Your Kids?

Dalam pada sibuk dengan kerja-kerja harian yang tak pernah habis, aku seringkali jugak mengambil kesempatan yang ada untuk menstimulasikan both of my babies sebanyak mungkin. Hmm..jangan ingat aku duk umah tak wat apa tau ..:) Memang masa dengan anak-anak tuh org nampak macam banyak (coz aku duduk umah katakannnn....), tapi bila kerja persendirian dah bertambah (nak-nak skang sibuk ngan seminar & business baru pulak) , aku rasa aku nih dah jadi cam FTWM lah pulokkkk...terkejar sana sini, tapi lagik dasyat sebab apa pun nak buat, mesti dengan anak. Kalau kita kerja kat pejabat, anak mmg tinggal kan? Tapi yang nih, kita wat kerja pejabat tapi kena kendong & layan anak sambil buat kerja tu! Lagik ganas kan..? Hhehehe.. Cuma takder lah boss yang nak marah kita kalau sambil2 wat kerja tuh, kita layan anak. Hhehehe.. Tu jer bezanya..:)

Jadi, aku cuba sedaya upaya memberi ransangan dan stimulasi kepada anak setiap kali ada masa untuk kami bermain bersama. Sebabnya mudah - I TRY TO PUT MYSELF IN FTWM's SHOE & SEE WHETHER CAN I STIMULATE MY BABIES EVEN IF I WORK?? Yerlah, sometimes ada yang memperkecilkan apa yang cuba kita sampaikan dengan alasan -"U duduk rumah, senanglah u cakap macam tu. I kerja pejabat susah tau ..!" Well, personally aku rasa SAHM lagik banyak kerja okeh.. kerja pejabat 8 jam tapi kerja rumah 24 jam! Sometimes aku rasa penat aku nih ngalahkan org kerja pejabat. Apa tidaknya, hubby dah balik pejabat, aku nih masih mengadap Lappy sampai tengah malam, bukan tuh jer, siap sambung plak sampai kul 5 pagi especially bila time tgh hari banyak kerja lain yg nak kena settlekan. Time malam, bila anak-anak dah tidur, baru lah leh mengadap Lappy utk habiskan kerja-kerja yg tertangguh. Sebab tu aku kata, kalau kita nak bg yang terbaik untuk anak, apa pun sanggup kita lakukan. Pada aku, yang penting, adalah masa yang berkualiti yang kita gunakan ketika bersama anak kita. Stimulate anak kita sepenuhnya pada masa tu. I have to admit that we ourself must be creative in order to stimulate our baby without they notice yang kita ni sebbenarnya tengah menguji atau mengajar dia. Yeah, i know tak mudah coz kena gunakan otak untuk jadi creative, but I love it. Aku sedar sejak Q lahir sampailah ke Zayra nih, jaringan otak-otak aku nih semakin kuat dan bertambah coz I'm hunger to stimulate my babies, kena perah otak utk pikir idea-idea best .. (tapi sebenarnya tak lah susah sangat ..heheh)

Macam cth, katakan anak kita dah pandai atau kenal ABC dan 123, kita latih dia untuk gunakan maklumat yg dia dah tahu tuh selalu supaya dia akan ingat & try to twist it a little bit to see whether dia faham tak apa kita kata. Pastikan anak kita kenal dan tahu ABC & 123, bukan setakat menghafal lagu tapi bila ditunjukkan huruf ABC @ 123 (secara berturutan atau tunggang terbalik) dia tak kenal pulak. But how? Boleh tiru contoh yang aku buat kat Q petang semalam. Semuanya bermula dengan sebuah bantal comel bernombor 7 yang dihadiahkan olehKay kepada baby Zayra masa we all jumpa Kay for the 1st time at Wisma Bling Lustre. Memang sesuai lah sangat sebab Zayra pun lahir 7hb. Hhehe. Dah lah comey gilos bantalnya...I likeee...

So, petang tadi, sambil aku dukung dan melayan Zayra, Q pun sibuk nak join sekali. Dia memang suka menyakat Zayra sebab sayang sgt kat adik dia. Nak duduk dekat-dekat dan cium sokmo. Untuk mengelakkan adik dia merengek sebab tension dengan kakak, cepat-cepat otak aku berfikir untuk kasi Q tide up with something supaya dia akan "lupa" nak kacau adik dan dalam masa yang sama, aku gunakan kesempatan yang ada utk stimulate her brain without her notice it. Teruslah mata aku ternampak bantal comel tu. Aku apa lagi, terus ambil bantal tu dan tunjuk Q sambil tanya, "Kakak, what is this number???" Q dengan comeynya terus jawab - "Seven" dengan slang poyo yang berbunyi SE..HMMM... Hhahhaha.. Pelat yg sungguh kiut aku rasa. Then, aku pun terus terbalikkan bantal tuh dan tanya dia soalan ni, "Ok kakak, when we turn this pillow, what can u see?" Dan Q dengan tergedik-gediknya menjawab, "L". Wahhh...seronoknya aku rasa!! Bukan sebab dia sebut "L" (bila 7 diterbalikkan looks like L kan - coz aku tahu yang dia memang dah kenal huruf L) tapi sebab dia paham apa yang aku cakap and can answer me back!

Sometimes, I doubt that my Qarissa understand what I try to teach @ talk to her. Yer lah, kita duk bebel-bebel kan, entah dia paham ker tak yerk apa yg kita cakap atau instruct dia tu. Especially bila dia tantrum, aku suruh dia stop nangis, dia tak peduli pun .Hahhaha.. boleh ker aku kategorikan tuh sebagai - tak paham arahan? Wakakaka.. But now, setiap kali dia nangis, aku akan kata "Stop what you're doing now!", and she seems to understand and try to slowly calm down. Aku tau dia paham maksud "STOP" coz dalam LR Software tu, ada that words & action dan aku akan enhancekan that word dengan gaya2 sekali everytime we did our reading session , dia suka sangat sampai gelak hover melampau!. So dia tau the meaning of STOP. So bila aku use that word masa dia tantrum, nampak dia paham. That is the importance of repetition! :)

So, that is one of the simple activity yang aku buat to stimulate my baby. Walaupun aku tengah dukung Zayra dan Q nak berhimpit-himpit ngan adiknya, I keep her occupied everytime aku ada dengan dia, tanyakan soalan-soalan mudah, ingat balik apa yang we all dah pelajari bersama. Well, tangan dukung anak, mulut tak buat apa-apa kan? So, kita gunalah mulut utk bercakap ngan anak kita! Hehehhe.. Mintak dia nyanyi, tapi kalau dia tak nyanyi, aku yang akan mulakan dulu dan tengok her reaction. Serta merta boleh nampak yang dia excited and remember the song. Aku ajak dia baca buku. Suruh dia amik buku and say, "Q, go & take ur book. Come we read together. Mummy want to read with you". Sometimes dia akan amik dan terhegeh2 datang bawak buku kat aku, sometimes tak. Walaupun Q tak pergi ambik buku tuh dan we all tak baca pun (sebab dia tak gi ambik buku kan..), aku bebel-bebel jugak sebut pasal buku. Aku akan sebut nama-nama buku yang pernah we all baca sama-sama just to refresh her mind. Apa yang lebih penting, I want book to be part of her daily life. Walaupun tak baca masa tu, tapi bila aku sebut, the word BOOK is at her mind. Itulah strategy namanya ..:) Ahaks! Killing 2 birds with 1 stone bebeh! 1st - dapat jauhkan Q dari kacau Zayra (keep her bz with other things) and 2nd- dapat stimulate her brain & tanamkan minat suka buku, lagu, flash card dan sebagainya. Bagus yerk! Hahaha... Anakku "tertipu" in a gud way ..! Syabas Inspektor Sahabbb...!

Satu lagi, katakan aku tengah dukung Zayra dan duduk atas kerusi kan, si Q main sorang-sorang kat lantai. Aku takkan biarkan dia feel alone. Aku akan tetap layan dia dari jauh. I will talk to her, interact with her & comment atau bebel2 tentang apa yang dia buat. So, dia akan rasa aku participate in her activity, dia akan rasa diri dia penting dan apa dia buat, aku amik tahu. Walaupun tak duduk sebelah dia, but I want her to know that I know what she's doing & love to join & play with her. With only my voice & our eyes, we can still make contact with each other & the stimulations still run.. Sangat best bila tengok Q (dari atas kerusi bersama Zayra) push the ball inside the rail and she look and me and we both said "Weeeee". I dont have to be next to her to stimulate her. It can be anywhere! How fun is that??? Kaedah ni boleh dipraktikkan oleh semua ibu yang ada more than 2 kids. If anak sorang pun ok, especially bila uols tengah nak buat kerja lain, cam cth - Lipat kain sambil letak anak kat katil dia. Stimulate them where ever they are, in whatever u do! Be creative with your child!!

My brainy babies..

Ok friends, selamat mencuba kaedah ni wokeh ...! Just keep in mind-

I WANT TO MAXIMISE MY QUALITY TIME WITH MY KIDS HENCE STIMULATIONS IS VERY IMPORTANT!!!


*feel free to contact me, Watie @ 016-2033340 for appointment & consultation on early education*

Gud Luck my friends,

No comments: