Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Tuesday, August 2, 2011

Kulit Anak Kering & Ekzema? Meh Cuba Guna Sorbolene Moisturiser!

Hari nih saya nak berkongsi tentang produk yang saya rasa bagus dan berkualiti. Saya dah gunakan dalam sebulan lebih, memang bagus produknya walaupun sebelum ni saya tak tahu pun kewujudannya. :) Sebab all this while beli brand lain @ selalunya doktor yg bagi. 

Ceritanya camni. My Q's ni punya kaki, jenis kaki "orang kaya". Hahahha..Nak kena pakai losyen sokmo..kalau tak pakai, ia akan bersisik halus dan kering. Memang tak serius pun, tapi saya lemas menengoknya! Dah lama saya perasan, sejak kecil lagi, kalau tak pakaikan losyen, kaki Qarissa senang nak jadi kering. Lebih lama dibiarkan, akan jadi lebih kering dan sudahnya dia akan rasa gatal dan jadi ekzema tapi di bahagian-bahagian pelipat seperti pelipat tangan dan kaki sahaja. Losyen pulak, ada yang ok ngan kaki dia..ada yang membuatkan ia lebih kering dan gatal. All this while pakai losyen biasa jer ..bukan spesific untuk dry skin. So, bila baru-baru nih kaki Q dah mula kering dan bersisik halus semula, di tambah pula dia dah pandai menggaru dan pelipat siku dia dah mula luka dan merah, THAT's IT lah! ..I need to do something. So, selain dari amik ubat Doktor untuk sapu kat luka, me & hubby gi cari body shampoo dan  body lotion yang leh sapu satu badan setiap kali lepas dia mandi.

We went to Tesco Puchong dan saya habiskan masa nak dekat setengah jam duk belek2 mana lotion yang saya nak beli. Ada banyak range from Ego, Cetaphil, Rosken, Eubos dan macam-macam nama lagi lah kan .. mana tak saya pening nak pilih satu. Puas duk belek2 info kat belakang botol tu ..nak cari yang ok dan sesuai dengan condition Q sebab dia toddler kan. Sudahnya, sebab nak dapatkan info yang tepat, saya panggil Pharmacist yang ada kat situ. Lepas bgtau dia yang saya nak cari lotion, dia tanya saya nak lotion yg macam mana. Saya bgtau lah, lotion for babies and toddlers, yang boleh sapu satu badan, bagus untuk dry & eczema skin dan harganya berpatutan dan tak mahal sgt. Then, this lady pun recommendkan product Sorbolen Moisturizer ni. Memula memang terkejut gak, sebab saya dah nampak kat rak tu, tapi tengok2 gitu jer, sebab harga dia murah sgt berbanding lotion lain - RM 19.90 for 500 ml, siap dapat free 100 ml travel kit lotion lagi!. Takutlah gak tak bagus, tapi lady tu kata lotion nih memang bagus dan tak mahal, maybe because of branding, tak femes pun this brand saya rasa. Hahaha.. ker sebab saya tak tahu? Ekeke..Cetaphil dan Eubos serta Rosken lagi femes kot? Since that lady kata ok, saya  pun belilah utk try. Memang kat belakang botol lotion tuh ada tulis suitable for kids, so berani lah jugak nak pakai. :)

Ni lah Redwin Sorbolene Moisturiser. Harga dia cuma RM 19.90 jer. Berbaloi dan berkualiti.

Suprisingly, memang bagus sgt lotion ni. Kulit Q jadi lembut dan licin. Sisik memang takder langsung dah. Yang tinggal cuma parut-parut nyamuk gigit (kulit mengada-ngada, kena gigit nyamuk sikit jer kulit jadi hitam dan bertanda..huhuhu...) tapi pelipat kaki dan tangan semuanya clear. Sampai petang pulak tuh boleh rasa kelembutan kaki dia. Lotion dia saya guna sikit jer tau, lepas letak kat tapak tgn, saya spread over the lotion kat tangan, then baru saya sapu kat badan Qarissa. Bestnya lotion nih, the thickness tu menyebabkan kita hanya perlu guna sikit jer dan boleh spread all over the body part. Start with left leg, then right leg, pastu left arm & right arm. Memang agak lama gak lah proses menyapu lotion tuh, but I enjoyed it so much! Yang tak sangka tuh, bila jumpa Therapist Qarissa for the first time, dia kata bagus saya urut badan Qarissa sebab it helps to reduce her tantrum dan bagi dia cool sedikit.

Therapist dia ajar bagaimana nak buat massage & deep joint compression. Before this, apa yang saya tahu, in fact the Chinese Lady yang datang rumah ajar saya baby massage masa Zayra baru lahir tuh pun cakap, baby massage sesuai dilakukan sehingga bayi berusia setahun. Tak sangka pula bila dah 3 tahun pun, ada special massage for kids untuk bantu mereka calm down dan dan reduce the tantrum. Maknanya, lagi lamalah proses massage tuh sebab selain dari menyapu lotion and normal massage, ada tambahan sedikit iaitu deep join compression. Yang best dan suprising jugak, Q suka giler saya massage dia! Nyesal plak saya tak continue massage after dia setahun dulu. Skang kaki dia kemain panjang lagi kaki dia, tapi memang best ah. Q suka sampai gelak2. Especially bila saya buat sikit activiti sambil-sambil saya massage tu. Saya ajak Q kira berapa toes dia ada dan berapa fingers dia ada. So setiap kali sapu lotion, memang both of us akan kira sama-sama. Sampai Q dah naik hafal dah. Bila saya lambat jer cakap, "How many toes do you have?" Dia yang cakap dulu "How many toes?", pastu dia plak cakap, "Count!" Hahahhaa.. .Lawak jer. Memang best bila Q boleh tunggu sampai habis seluruh badan dia saya massage, then pakai baju pastu baru sambung main. Dulu saya ingat dia mesti tak sabar nak pakai baju dan tak suka massage tapi ternyata Q sangat suka. Dan, saya buat juga this activity dengan Zayra. :) Lepas dah pakai lotion, baru sapu all the ubat, samada ubat ekzema atau ubat gatal sebab kena gigit nyamuk tu. :)


Ni botol kecik - Dapat free bila beli yg besar. Tapi kat Tesco Puchong jer. Hari tu gi Guardian, dia jual this bottle dalam 9.90. 


Sekarang, ekzema Q dah hampir tiada tapi proses massage tu masih berterusan selagi anak-anak saya suka, saya akan buat. :) Zayra punya ekzema taklah macam Qarissa, Zayra more to dry skin, yang mana kalau tak di ambil perhatian, boleh jadi ekzema. Yang bestnya, ekzema Q nih cepat baik sebab setiap kali nak menggaru, dia akan ingat apa Daddy dia pesan. Masa mula-mula nampak Q menggaru, Daddy dia tegur, "Kakak, dont scratch. Kakak sapu jer luka nih.." sambil hubby tunjukkan caranya. The next time she feels like scratching, suddenly dia sendiri yang cakap sorang-sorang, "Dont scratch!!" pastu dia sapu-sapu bahagian gatal tu! Heheehe.. Macam tak caya jer Q leh ingat dan ikut pesan tu, it really helps ah ..sebab bila dia tak menggaru, kita letak ubat, memang cepat baik.Sekarang bahagian siku tuh tinggal tanda jer lah. Dah tak merah dan luka macam dulu. 

Dari segi mandian pula, saya pakai Bath Oil from Ego.Mula2 pakai pelik gak lah, sebab dia oil based kan. Tak biasa sgt, tapi lama-lama dah biasa, best gak lah pakai nih sebab badan anak jadi licin. Tapi tak lah melampau sampai susah nak dukung..Heheh.. Ok ok jer tahap kelicinannya..bila pakai, nampak badan anak jadi lembap, soft dan licin. Harga pun ok lah kot, dalam RM 26.90 kalau tak silap, tapi botol kecik. Dan baru-baru nih, kat Caring Pharmacy ada buat warehouse, size besar Cetaphil Body Wash cuma RM 35 sahaja instead of 47.90, so saya grab lah 2 botol. :) Nampaknya memang kena continue jugak pakai this  kind of produk, sebab katalah kalau kulit anak dah ok, then kita tukar ke normal body wash, lama kelamaan dia akan jadi balik. So, kenalah cari produk yg harganya berpatutan dan kualitinya baik. Thats y Watie sharekan info ni kat blog. Bolehlah try both product - Sorbolene Moisturizer  dan Bath Oil Ego ni untuk mana-mana Mommy yang anaknya kulit kering atau ada ekzema. Cetaphil tak yah citer kot, mmmg femes dah..in fact masa gi cek up Zayra kat SMC, selamba aku mintak satu kat Dato' Dr Zul. Hahaha.. Kalau klinik susah nak dapat, hospital atau pakar kulit baru ada this kind of product :)

QV Bath Oil. 

Ok, sampai sini dulu perkongsian saya today. Jumpa lagi di entry akan datang. Selamat berpuasa! See ya!

post signature

post signature

3 comments:

crystal said...

Hi ,
nak tanya utk Bath Oil from Ego ni ada jual kat mana yer? sbb kulit anak kering & bersisik.. cian tgk dia 2 month baby bole guna kan?

Genius Baby On Board said...

Crystal,

Bath Oil ni ada jual kat farmasi yang .. boleh dikatakan semua farmasi ada jual ... rasanya baby 2 months pun boleh pakai ni ..

JuE said...

Thanks for sharing about the product.
Hajat di hati nak cuba rosken atau cetaphil tp sy n suami x bfikir panjang utk cuba Redwin Sorbolene Moisturiser n Body Wash lps baca info ni.
Sebelum ni dah byk produk kami cuba, mahal2 pun beli jg demi anak tersayang.
Br sehari guna set sorbolene, kulit anak dah lembap n halus. Gatal2 dah hilang.
Syukur sgt2. Mudah2an kulitnya semakin pulih seperti sedia kala.
Produk keluaran Redwin ni mmg murah dan sgt berbaloi. ☺