Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Friday, August 12, 2011

Emel Penghargaan Di Hari Jumaat : Terima Kasih Sahabat!

Di hari Jumaat yang penuh barakah ini, saya nak berkongsi dengan pembaca semua satu emel yang sangat istimewa, yang saya terima hari Jumaat yang lepas dari seorang pembaca setia blog Genius Baby On Board. Untuk pengetahuan semua, saya tidak pernah berjumpa beliau, kami hanya berhubung di emel, itu pun sekali dua, di mana Aura pernah emel dan bertanyakan beberapa soalan pada saya satu ketika dulu. Sungguh saya tak sangka,  walaupun saya "berhenti seketika" menulis akibat kesibukan selepas ketiadaan maid 4 bulan lepas dan begitu sibuk dengan kelas Playgroup setiap minggu serta program yang saya hasilkan, ternyata Aura masih lagi mengikuti perkembangan saya dan GBOB. Terharu betul saya dibuatnya. 

Saya ada banyak terima emel dari parents, samada berbentuk pertanyaan, penghargaan mahupun testimoni, tetapi disebabkan kesibukan yg bukan kepalang, saya selalu tidak berkesempaatan untuk membalasnya, atau membuat entri di blog, belum sempat nak buat entry, dah banyak emel lain yg masuk, emel yg harus saya balas dah ke bawah, dan kengkadang dah masuk page kedua, teruslah saya lupa. Memang selalu begitu situasinya. Haruslah saya "mengorek" kembali emel-emel lama dan compile kan dalam bentuk entry blog selepas ini kalau berkesempatan. Sebab kadang-kadang soalannya lebih kurang sama terutamanya dari segi consultation on products that we have, jadi bila dapat di satukan semua pertanyaan, mungkin lebih mudah parents nak buat rujukan. Insya Allah, kalau masa saya ada lebih banyak lepas ni, saya cuba buat juga. Kerana kesibukan ini juga, saya lebih suka client call jer saya terus, jadi saya boleh jawab on the spot dan client pun tak tunggu lama utk dapat info. :) Kengkadang saya rasa bersalah sungguh bila org emel sampai 2 kali tanya menda yg sama sebab saya tak balas emel. Kengkadang msgnya kat FB, kengkadang kat emel, jadi saya pun ala-ala blur gak .. dah lupa mana satu kat emel, mana satu kat FB.. Tua dah aku nih!:) Hehehehe..

Keratan emel Aura

Saya rasa amat terharu malah tidak malu menyatakan air mata saya mengalir bila saya baca emel Aura walaupun hanya melalui handphone. Terharu sebab Aura sudi menghabiskan masanya menulis emel yg bukan pendek untuk saya tatap, baca dan hayati setiap bait kata itu. Saya terasa sangat dihargai apabila usaha saya menggalakkan semua ibu bapa mendidik dan mengajar anak sejak bayi itu dilihat dari sudut positif dan bukan setakat itu, ia telah berjaya membuka mata dan minda para ibu bapa bahawa pendidikan awal kanak-kanak sedari bayi adalah sesuatu yang sangat "possible" dan mudah. Dan apabila ibu bapa ini sendiri telah berjaya dan melihat hasilnya di depan mata mereka sendiri, ia adalah satu kejayaan berganda buat saya. Sungguh saya tak sangka, dalam pada minat menulis secara suka-suka, khas untuk tatapan sendiri, keluarga dan kawan-kawan terdekat malah ia menjadi satu diari perjalan hidup saya, blog serta penulisan saya rupanya telah berjaya memberikan inspirasi kepada ribuan ibu bapa di luar sana. Terima kasih saya ucapkan. :)

Seperti yg sering saya katakan, saya ini hanya ibu yang biasa, sama seperti anda, saya belajar dr pengalaman yang mematangkan saya hari demi hari, saya juga sering berbuat silap dan kadangkala tersilap langkah dalam mendidik anak-anak saya, kita tidak pernah sempurna kan, kerana yang sempurna itu hanya Allah SWT, tetapi melalui amanah yang dikirimkan kepada kita inilah yang menjadkan kita lebih baik hari demi hari. Pengalaman inilah yang sebenarnya menjadi guru yg paling baik dalam kita membesarkan anak-anak. Mungkin anak pertama banyak sungguh yg kita tidak tahu, dan mungkin kita rasakan apa yg kita buat itu adalah yg terbaik untuk anak kita pada masa tu, tetapi bila kita ada anak kedua, anak ketiga dan seterusnya, kita akan jadi lebih bijak mengurus anak, tahu apa yg sepatutnya dilakukan dan apa yang tidak dan mungkin juga kesedaran kita terhadap sesuatu perkara itu timbul hanya setelah kita mempunyai beberapa orang anak. Kerana itu ibu bapa di luar sana, jangan sesekali anda rasakan anda terlambat dalam mengajar anak, adalah lebih baik anda sedar sekarang dari tidak sedar langsung, betul tak? Sekurang-kurang, kita cuba perbaiki mana yang kurang ketika membesarkan anak kita sebelum ini. :)

Ok, takmo bebel panjang2, nanti uols ngantuk, mukadimah jer  dah panjang berjela si Watie nih! Hehehe..ok, saya copy paste semula apa yang ditulis oleh Aura dalam emelnya ya. Saya dah meminta izin Aura untuk   memaparkan emel beliau di blog saya. Saya tidak mengubah apa yg Aura tulis, cuma membetulkan ejaan mana yang silap atas permintaan Aura. :) Terima kasih sekali lagi atas emel yg memberikan inspirasi kepada saya untuk berkongsi lebih banyak dengan anda semua. :) May Allah SWT bless u always friend ..

*****************************************

Salam Watie..

Baru lepas jenguk ur blog.. rupanya ada updates.. berentry2 lak tu, happy bila baca.. selalu tak de update, bz rupanya yer. Adatlah tu, macam2 boleh jadi yg menggangu rutin hidup kita kan. Selama ni I jadi silent reader.. tapi dah lama nak tulis something kat Watie, tak buat-buat jugak. Tiap kali baca entry Watie rasa mcm nak kasi email kat Watie, kalo nak komen kat comment box tu rasa cam tak best coz biasa la silent reader kan pemalu gitu :)

Actually I think I have to write my appreciation to you for all the things that u've share with us. Dulu rasa mcm tak perlu kasi tahu Watie for my appreciation, tapi pikir-pikir balik, at least u have to know lah kan, dah penat2 karang enty tapi tak dapat feed back dari orang, and kita ni sonok2 free2 je baca & amik ilmu yg di share altho of course ur blog is free and everybody boleh amik apa manfaat darinya. Tapi lama-lama rasa guilty pulak, at least I have to let you know you are doing something so 'noble' (dah tak tahu apa ayat sesuai).. sikit sebanyak at least I hope my email will at least make you happy and lebih bersemangat berkongsi apa-apa ilmu yg Watie tahu. Bukan semua orang boleh write as well as you do and kongsi ilmu dgn public, moreover yg berkaitan dengan bisness you jugak. I know you have the choice either to charge us for ur knowledge thru seminars that U conduct or give it freely thru ur blog. Of course I understand la, in order to gain more knowledge we have to go to seminars and all tapi at least U share jugak thru ur blog freely and I really appreciate it.

I really like the way you write, so passionate and I can feel your sincerity in ur writing. and I really appreciate the effort U put in writing such a long entry, what more with 2 small kids, running ur business and all. Thank you Watie. Please don't stop writing and sharing.

One more thing, I hope u don't get offended. After reading ur latest entry about peranan ibu bapa with gifted child, U ada mention that that "Kalau anak ini adalah kifarah di atas dosa- dosa aku sebelum ini, aku redha.". Please don't ever think that ur Q (Quzayra of course) is something to do as balasan atas dosa U. Ur Q is very precious, dia dilahirkan suci, tak de anak yg Allah beri melainkan satu amanah ke atas parents. Dosa kita, kita yang tanggung..anak kita tak de terlibat dengan dosa kita terdahulu. even org paling jahat kat dunia pun tak semestinya lahirkan anak yg gifted/jahat etc. Allah takkan hukum anak kita atas dosa2 kita. Kita sendiri yg bertanggunjawab atas dosa kita, kita sendiri kena soal nanti atas perbuatan kita. Anak have nothing to do with it, dia langsung tak bersalah atas perbuatan kita terdahulu. It is up to parents yg akan mencorakkan anak tu cemana. They are so precious and bersih. Please don't think about that yer..

*thank you so much for this gentle reminder dear ..I really appreciate it ..Yes, I understand yang, as mother yg ada anak OKU, especially masa mula-mula2 dapat tahu anak kita tak sempurna, sedikit sebanyak mungkin ada ibu bapa yg terfikir pasal ni, kita tengah sedih time tu kan, so macam-macam kita akan fikir, but after kita bertenang, dan mula menerima takdir dan ketentuan Allah SWT yg sudah pasti ada hikmah yang tersendiri, kita tidak akan mempersoalkannya lagi. I dah nampak hikmah yg Allah SWT bg pada I, cepat betul Allah SWT tunjukkan & I rasa gembira dan bersyukur sgt sebab ada Zayra dalam hidup I. :) *

U may not see the hikmah but I as an outsiders nampak banyak sangat hikmah sejak Q is born. U are able to establish FAMEKids, which not everybody can do. U are so strong that U r open to talk about it, share with it with the world without hiding anything. U are an inspiration to other mothers out there who are ashamed/ scared or even have no clue how to deal with special kids. Really Watie, U don't have idea how you are a source of strengh to others who share the same problem. Q is very very bertuah to have you as a mother who have very positive outlook towards life and such. I know it is not easy for you to achieve that and I know for sure it is not something that u've wish for.. but Q is really ur tabung for pahala. U collect more pahala since U have Q and I really believe that coz u've done so many goods since Q is born. And since you are into this ECE business, at least U'll understand better problem faced by parents with gifted child. And I believe since Q is born rezeki u pun mencurah2 right?

Always remember Allah takkan menguji seseorang diluar kemampuan kita. He knows u can do it. He knows you are so strong that not only U can face it, but will be an inspiration to other people as well. In our life, Allah takkan biarkan kita hidup senang lenang. Mesti ada ujian, which means He cared, altho it sounds so ironic. Tiap org ada ujian masing2. U are very lucky to have big beautiful house, car, own business, maid at a very young age which lots of people dream of. And you can afford luxurious things for you kids (ipad, good books/ cd/ learning programme) for an outsiders it seems that financially you don't have any problem ( altho the real situation is known to you only).. some people are faced with financial/ family/ health/ marriage problem. cheating husband etc.. I guess u get my drift. So maybe Q is a gentle reminder from Allah that U have to do everything to help her and other people with ur knowledge .. as you'll do more research and etc.. which will not only benefits you but others to if you care to share. And don't ever forget to banyakkan doa so Allah will help you.

I really pray for the best for U. Hopefully U will continue blogging and share things with us. Lagipun banyak U hutang ngan blog readers :) Recommended books/ cd/ cara urut toodlers etc (tu yg i ingat la) maybe u pun dah lupa right :) 

*Hahahaha...see..i told uolsss.. bagus kan Aura nih .. dia keep track my blog tau ..apa yang kurang, apa ygI hutang ..Ai like.. ya lah yang .. memang banyak hutang entry .. Insya Allah .. U doakan I ada banyak masa utk menulis lagi kay ..nanti slowly I tulis entry2 nih semua..Insya Allah....

Ohh.. lupa nak tanya.. Qarissa dah start guna grolier ke? how does she reacts to it? Teringin jugak nak beli satu but cukup tak suka dgn annoying sales person grolier tu..

Oklah Watie.. nak buat kerja pulak :) As i said before i really want to say thank you 4 all the informative things that u've blogged. Bukan senang nak cari blog yg kongsi info cam urs. Berjuta2 blog kat outsides tapi nak cari yg betul2 ngam ngan selera kita is hard and I am  very grateful I found urs. Allah had lead me to your blog and this time it is my turn to say thank you to you.. Thank you watie

Sincerely
Aura

*****************************************


post signature

post signature

No comments: