Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Saturday, December 18, 2010

Video: Qarissa Read -Allah Makes Apples Book

Video ini aku rakamkan sehari selepas aku berjaya merakamkan video Qarissa membaca siri Allah Makes Us. Nampaknya Qarissa dah "ketagih" lah. Ketagih yang sangat baik untuk dia dan harus di sokong, Heheh. Pagi-pagi bangun tidur terus mintak nak baca buku. Dengan Pyjamas nya lagi, tak mandi, tak gosok gigi, terus capai buku dan ajak baca. Aku apa lagi, teruslah kejut hubby mintak rakamkan, almaklumlah, bukan senang nak rakam gambar cik adik sorang nih, nanti tgh2 kita rakam, dia sibuk nak tengok sama. :) 



Tapi kan, this video jadi sangat special dan berjaya di "over shadow" kan oleh Zayra yang sibuk nak baca jugak. Kelakar jer bila tengok Zayra terjenguk-jenguk nak kepoh-kepoh masa kakak dia baca. Dengan muka penuh perasaan dan tanda-tanya, dengan mata besaaarrr! Gaya dia tuh memang tak tahan wei.. poyo semulajadi namanya tuh! Siap mulut pun bebel2 sebab nak baca  jugak. Bila aku tgk balik video nih, kesian pulak katt Zayra sebab macam aku buat tak peduli jer kat dia time nih. Cian anak Mummy... Sorry yer sayang ..Mummy tak sengaja ..:) 



After dah rekod, terus lah aku layan both kiddos sebab dua2 dah nak berebut buku dah. Adik pun boleh tahan,  aku selalu kacau dia, "Tak padan satu tangan yer ko ni Zayra, kemain lagi ko nak konker semua!" Serius beb, tangan kiri Zayra ni cekap betul lah .. dah tak terkira dah berapa kali Lappy aku terbalik tau. Dia kuis jer! Bukan dia tolak ker apa, tapi memang cukup berbisa lah wei, tu belum lagi dia masuk jari dalam mulut aku pastu tarik mulut aku kaw-kaw!. Pastu semalam dia selamba jer tarik external hard disk member aku yg sedang dicucuk dalam Lappy nih! Terkejut aku tgk dia tarik dengan senang tanpa susah payah pun. Adoi... memang tak boleh understimate ah si Zayra ni.. Silap-silap kakak kena buli! 


Satu tips untuk ibu-bapa yang nak mengajar anak membaca, pasti setiap kali baca tuh, kita pegang jari anak kita dan tunjukkan sekali sepanjang pembacaan. Kalau anak boleh tunjuk sendiri lebih baik, tapi kalau dia malas ala-ala diva (just like Qarissa..hahah), kita tolong dia pegang jari tu. Its fun tau bila anak kita baca kat mana kita point, secara tak langsung kita tau yang anak kita baca di tempat yang betul  yang kita tunjukkan. Kalau boleh, gunakan buku yang spesific mengajar anak membaca. 


Bila aku siarkan video nih, ramai yang tanya samada Genius Baby On Board ada jual tak this book. Actually, buku nih aku gunakan dalam kelas Playgroup @ GBOB. Buku ini bukanlah spesifik untuk ajar anak membaca. Kalau anak korang masih belum pandai baca sangat, aku tak berapa galakkan, sebab u can see that the picture in this book is quite big. Anak takkan pandang ayat kat bawah tu. Anak kita akan lebih suka tgk gambar yang ada, dan berimaginasi tentang apa yg dia lihat & create their own story dari apa yang dia lihat. Nasib baik lah ayat dia pendek dan bold, tapi still gambar tuh dah "overshadow" the sentence. Thats why kaedah point tuh penting if dapat buku-buku camni. Unless kalau anak dah pandai baca sikit-sikit, baru aku akan suggest this kind of book. Sebab dia mudah, hanya satu sentence. Nanti pelan-pelan baru kita start guna 2 sentences, 3 sentences dan seterusnya.. :)

Qarissa Read : Allah Makes Apple

Reading Is So Much Fun!

No comments: