Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Tuesday, December 14, 2010

Video: Qarissa Read - Allah Makes Us Book

Alhamdulillah, finally Qarissa berjaya baca satu buku!. Happynya ku rasa, terus semangat transfer masuk Lappy, transfer masuk you tube, masuk FB semua! Hhahaha.. Hover aku noks! Excited terlebey suda.. :) Mmg hujung minggu aku padat lah dengan aktiviti transfer dan convert file. Hheheh.. Baru aku tau kalau .avi file tu akan mengurangkan kapasiti file dan lagi mudah upload. Cepat lah .. :)

Kenapa aku happy sangat? Sebab, sejak Q lahir, aku dah instill niat nak tgk Q baca satu buku penuh by 2 years 5 months. That my aim & mmg harap sangat tercapai cita-cita tuh. Walaupun Q dah tau banyak words, dan dah pandai baca sentences yg dia nampak, tapi aku tetap nak tgk dia baca satu buku penuh depan aku. Selagi tak dapat tgk, tak puas hati kekdahnya! Hahhaha..

Q ni pulak, bila nak baca buku tuh, dia cam malas nak bersuara Dia suka tgk dan belek gambar pastu bebel bahasa dia yg ntahapahapantah tuh .. Hhhehehe..Q ni pun bukanlah becok orangnya. Anak aku nih pendiam tau, aku kena rajin ajak dia berborak, tu pun dia layan tak layan jer. Ala-ala diva "ada aku kesah" kekdahnya. Sebijik perangai Daddy masa muda-muda dulu (sekarang pun sama... ahahha..tu yg geram na rasa bila aku lalu depan Daddy time kerja Maxis tuh dia bole tak pandang langsung aku yg cun nih..uwweeeekkk!hahahhahah).

Kadang2 aku rasa nasib baik sgt aku nih jenis becok, yang rajin borak ngan anak, kalau tak, aku tak tahulah apa jadi kat Q. Entah-entah sampai skang langsung takmo bercakap kot. Jeles tau dengar anak orang cakap macam bertih goreng kemain pandai lagi, tapi Q maintain cun jer sokmo... nyampah! Hahhaha... Nasib baiklah ada penawar - buku lah apa lagi.. Time baca tuh dengarlah suara emas dia tuh. Hhahaha...

Aku discover dia baca the whole book masa kelas Playgroup habis Sabtu lepas. Semua dah balik, aku main lah ngan anak-anak kat Kids Zone. Capai buku dan bacakan untuk Zayra sebenarnya, tapi Q sudah jeles dan datang mengendeng sama. Then, aku suruhlah dia baca buku tuh.. Aku pegang tangan dia dan point ke seluruh words. Tak sangka aku dia baca semuanya!Buku pertama dia baca is Allah Makes Apple. Tapi aku tak smepat rakam. Frust sgt tapi tetap puas hati. Excited tau ..citer kat hubby terus..

Then, bila hubby balik malam, aku ajak Q baca sekali lagi. Memang dah plan nak rekod. Cepat2 suruh hubby amik Lumix. Tapi tak jumpa plak buku Allah Makes Apple, so aku suruh dia baca Allah Makes Us punya siri. Mula2 dia takmo.. then baru dia nak. Tu pun half way dia termenung, tengok gambar kat buku tu pastu bebel sorang2. Hhahaha.. tak tahulah apa dia pikir. Bila aku tegur, barulah dia back on track, terus baca sampai habis siap ulang dari mula sampai habis buku again. Kelakar jugak bila dengar balik sebab accent dia melampau hover. OTHER bunyinya dah macam ODOR! Hhahahaa... Aku rasa dia ikut slang British lah ..Oklahh kan ada bunyi gak..dari tak bunyi langsung macam Ramlee tuh! Hhahahaha... (baca Arab tak bunyi langsung!..hahhaa)

Aku perasan kalau Q start buat sesuatu yang baru, dia akan "ketagih" dan nak buat setiap hari. Memang betul pun sangkaan aku, esoknya dia terus nak baca lagi. Bangun tidur, dengan tak mandi, dengan pyjamasnya, tak gosok gigi, terus capai buku Allah Makes Apple yang dah jumpa dan aku letak atas kerusi, terus duduk dan nak baca. Yang best tuh, dapat gak rekod lagi tapi kelakar sebab adiknya beria-ia terjenguk2 nak enterprame dan baca sama. Comey sgt tgk gelagat Zayra ngan mukatembam dan penuh curious. Esok aku upload cerita dia kay ..:)

Meh layan Video Qarissa membaca nih. Alhamdulillah. Thank You Allah ..


Siri Buku Allah Makes Us ini digunakan dalam Playgroup @ GBOB.

Syukran Ya Allah,

No comments: