Jgn lupa melanggan RSS Feed blog ini untuk mendapatkan tips-tips menarik dari Genius Baby On Board.

Masukkan alamat emel anda di sini:




Sunday, July 26, 2009

Interesting Phonic Videos To Share

Hari ini, aku nak kongsikan satu video yang menarik tentang phonics. Terdapat begitu banyak video di You Tube tetang phonics dan semuanya menarik belaka. Tetapi, apa yang tak seronok tentang You Tube ini, kadang-kadang videonya tersangkut-sangkut. Sometimes it depends on what platform yang kita pakai, sama ada IE, Firefox @ Google Chrome. Ramai berpendapat yang platform Goggle Chrome agak stabil untul melihat video di You Tube berbanding platform lain, mungkin kerana ianya masih baru berbanding 2 platform tersebut.Pengalaman aku menggunakan Google Chrome setakat ini, ok lah jugak, sumtimes tersangkut but most of it memang ok.

Ada juga kawan aku berkongsi video phonics yang menarik, ada juga aku kongsikan di sini. To Naimah, tq so much for sharing dear, Really appreciate it! Aku akan review this 2 video & semua parents can start enjoying the video kay.

1st Video- Phonics Genki English

Genki English ni ada website khas yang telah pun aku link kan di sebelah kiri blog ini. Apa yang menarik tentang web ini, ada banyak program dalam web tuh yang bleh diexplore. Aku suka tengok bhg phonics sebab dia sebut the words in phonics dan ada juga gambar berkenaan huruf yang di tulis. Seperti contoh, huruf B - Phonics Beh - Gambar Banana. Kita hanya perlu gerakkan mouse ke huruf tertentu untuk dengar the Phonics sound dan klik gambar untuk dengar the words - Banana.

Tentang video ni pula, aku suka sangat tunjuk pada Qarissa sebab setakat ni, semua education video yang dia ada like Brainy Baby, Baby Eistein & sebagainya, semuanya menggunakan teknik biasa dari A - Z dan bukan phonics. Jadi, video ini adalah alternatif yang aku gunakan untuk tunjuk pada Qarissa. Tentang "kekeliruan" yang mungkin di hadapi baby kerana dalam video yang biasa, bukan phonics, dan dalam video You Tube pula, ia menggunakan phonics, aku tak risau sgt sebab as i told uols- All Babies Are Genius. My main point, I want Qarissa to have fun looking at the alphabets & maybe inside her mind, she will think "Why certain video is like this & other video is like that" and her mind will start thinking. Its ok, as long as she had fun. Later when she talks, its easier for me to explain. At least, i dah dedahkan dari awal & dia dah ada foundation. :)

What i like most about this video adalah kerana ianya tidak tersangkut-sangkut. Sangat lancar bila dilihat dari my Lappy & I use Google Chrome as my platform. Dan video ini macam flash card, laju bila bertukar antara satu huruf ke satu huruf dan yang best sekali, the music beat is fast & catchy. Memang menarik. Ada few phonics yang aku jumpa @ You Tube, rasa kelakar bila dengar 1st time, tapi yang this one is catchy. Aku memang suka fast beat & dalam method Glen Doman pun, they advised us to show the letter as fast as we can to our babies. Jadi, video ni memang sangat sesuai di tonton oleh babies.

Satu lagi yang menarik, di tengah-tengah lagu, we can follow the words & repeat it to our babies. Tu yang aku buat dengan Qarissa. In the middle, aku ulang balik apa yang di sebut sebab memang ada part yang kita boleh follow semula. Memandangkan zaman kita dulu takder phonics, memang susah kita nak ikut that phonics, seriously wei.. even dalam video ni pun, awal-awal bila dia sebut phonics, aku susah nak catch up sebab laju sangat & kita tak biasa dengan the phonics sound, tapi bila ada part yang tengah tu, it really helps me to listen to the phonics sound. So, memang kita boleh ajar diri sendiri dan dalam masa yang sama, ajar baby kita juga. Memang FUN tau! Qarissa setakat ni, aku dah tunjukkan around 4-5 times & she start to love it! Kaki hayun-hayun everytime aku tunjuk. Suka naaaa....

Untuk menjadikan video lebih catchy, di bhg akhir, ada huruf Z dan bunyinya Zeee dan kemudian ada Bee yang terbang di skrin!! So, that time, bila dia terbang ..aku pun action kat Qarissa dan sebut .."Its Bee.." Zzzzzezezezze...

Let us have fun by watching the video & start to put our baby on our laps!!

Phonics Genki English Video

2nd Video- Phonics Magical Nature Alphabet

Video yang kedua ini lah yang dikongsi oleh sahabatku Naimah di dalam laman blognya. Video ini juga berkaitan dengan Phonics tetapi bukan terhad kepada huruf A- Z sahaja, tetapi ia menjurus kepada "Magical Nature Alphabet".

Agak menarik sebab selain ada gambar, ada huruf besar dan kecil dan ada perkataan yang menunjukkan ejaan bagi gambar. Pada aku, yg specialnya video ini, sebab ada mulut cikgu kat bhg bawah yang menunjukkan bagaimana caranya phonics itu harus berbunyi. Jadi mulut cikgu tuh asyik bergerak jer. Hehheh.. Quite interesting & this is first time aku nampak such Phonics video like this.

Cumanya, ia agak slow sikit sebab dia terangkan satu-satu tentang huruf, perkataan dan bagaimana hendak membunyikan perkataan tersebut ke dalam bentuk phonics. So, maybe your baby will tend to get bored half way. Mungkin video ni lebih sesuai untuk toddlers yang dah paham & pandai sebut A-Z and few words so that during the whole process of watching, we can talk & make them occupied so they dont feel bored easily. Borak-borak ngan anak during watching & discuss about the video. Aku belum sempat try tunjukkan dekat Qarissa sebab 1st time aku bukak dulu, ada tersangkut sikit. Maybe after this, I will try to show her to see whether she's interested or not.

So, let us see the video together okay ..Till, then, meet uols in my next entry!! Wallaaa...

Phonics Magical Nature Alphabet Video

*feel free to contact me, Watie @ 019-2371229 for appointment & consultation on early education*

Happy Watching,

8 comments:

Haiza said...

Great supermummy la u ni...rajin mengexplore(rosak bahasa) and banyak gilos idea dalam mendidik anak...follow this blog jek dah cukup tuk mengajar anak sebesar Damia n Qarissa u tu kan....*tepuk*
*tepuk* tuk great supermummy...

defina said...

watie,
thanks sudi share. vidoe gengki tu pun best. enjoy dgn lagu dia walaupun susah nak ikut mula2 tu. tapi bagus sbb fungsi cam flash card.

alinalan said...

Watie, wallaaa...
1st video tuh memang catchy, Damia suka sgt tengok. Klako dia dengo momma dia sebut, laju plak tuh. She even clap her hand & excited when the bee kluar. We ouls dengo 2-3x gak

2nd vidoe memang agak lama sket, but she manage to give her 100% attention up to letter U.. So kira ok la kan. Maybe she feel the video so special sbb ada mulut kat bawah tuh + the video about nature + animal. Damia nih mmg suka tengok animal..

Esok mlm kami jenguk lagi yer!

idyavie said...

good info

Watie Aziz said...

Haiza, tq so much dear, hehehehe..sharing is caring kan, senang jugak untuk i tgk balik such video bila ada kelapangan. Qarissa suka video phonic tuh. Hehhehee..

Watie Aziz said...

naimah, tu lah psl, aku pun suka sebab dia laju kan.. memang cam flash card. walaupun kelakar but catchy..hehee

Watie Aziz said...

Momma Mia,

happy dengar u & Damia suka that video as much as i do. So cutelah dia siap tepuk tangan lagik, betul suka tuh nampaknya! Hehhehe..

Wow, bagusnya she can pay attention until the letter U? lama tuh, bagus lah dia ..Qarissa ni aktif, kalau mender cam slow-slow, dia tak berapa minat...sama cam mak dia gak.Wakakakka...

Watie Aziz said...

Idyavie, Tq dear, hope u like it!